Deelname voorwaarden Bio Winkel Awards 2021
Algemeen
- Aanmelden kost slechts 5 minuten.
- Elke categorie heeft een winnaar.
- Je bepaalt zelf de categorie waarmee je wilt deelnemen. Grootte en type winkel spelen hierbij geen rol.
- Deelnemende winkels geven alleen aan wat hun gemiddeld aantal klanten per week is en deze informatie wordt alleen gebruikt voor het bepalen van het minimaal aantal consumentenreviews.
- Uitgebreider rapport van consumentenreviews met benchmark eigen winkel ten opzichte van totale categorie.
- Iedere categorie krijgt eigen vakjury met specialisten binnen de categorie. De bezoeken vinden aangekondigd plaats.
- Uitreiking vindt in de winkel plaats op een nog nader te bepalen datum.
Doel Bio Winkel Awards:
- Versterken van het imago van de biologische speciaalzaken
- Benadrukken van het onderscheidend vermogen van biologische speciaalzaken, zowel voor uw klanten als onze (toe)leveranciers.
- Vergroten van betrokkenheid en motivatie onder het eigen personeel.
Dit doen we door zoveel mogelijk publiciteit te genereren op lokaal, regionaal en landelijk niveau met positieve verhalen waar de speciaalzaak voor staat. En door meer inzicht te krijgen in de mening en behoeften van een grote groep consumenten binnen het bio speciaalzaakkanaal.
Voorwaarden deelnemende winkels
- Iedere biologische speciaalzaak (fysiek of online) met focus op biologische voeding mag zich inschrijven.
- Het assortiment moet voor minimaal 90% uit biologische producten bestaan.
- Voor iedere categorie geldt een minimaal aantal inschrijvingen van 10 winkels. Bij onvoldoende deelname, twijfel of deelname mogelijk is, beslist de promotiecommissie onafhankelijk van het bestuur van de Biowinkelvereniging of de verkiezing door kan gaan. Mocht dit aantal niet worden gehaald dan krijg je de mogelijkheid een keuze te maken voor deelname aan een andere categorie.
- Iedere deelnemende winkel dient een minimaal aantal consumentenreviews te werven. Deze zijn gekoppeld aan het gemiddeld aantal klanten per week. De organisatie behoudt zich van het recht een check te doen op deze gegevens. Winkels die het benodigd aantal reviews niet hebben behaald, kunnen niet door naar de volgende ronde.
Gem. aantal klanten per week | Verwacht aantal reviews totaal |
---|---|
0 – 750 | 100 |
751 – 1250 | 200 |
1251 – 1750 | 300 |
1751 – 2000 | 400 |
> 2000 | 500 |
Categorieën
Een winkel mag zich inschrijven voor 1 categorie en hij bepaalt zelf voor welke categorie hij zich inschrijft. De categorieën zijn:
- Beste bio broodafdeling
- Beste bio kaasafdeling
- Beste bio groente- en fruitafdeling
- Beste bio drogisterij afdeling
- Beste bio wijnafdeling
- Beste bio kruideniersafdeling
- Beste bio bakker
- Beste bio slager
Uit iedere categorie komen, op basis van de totaalscores 3 finalisten naar voren. De 3 winkels met de meeste reviews van hun klanten worden genomineerd en worden bezocht door de onafhankelijke jury.
Bijdrage deelnemende winkels
- Leden van de Biowinkelvereniging betalen € 100,-. Niet-leden betalen € 125,-. Alle genoemde bedragen zijn exclusief 21% btw.
- In ruil voor deze bijdrage ontvang je als deelnemende winkel het volgende:
- Toevoeging aan online platform www.biowinkelawards.nl. Zo kunnen uw klanten een stem uitbrengen op uw winkel.
- POS pakket om verkiezing op winkelvloer onder de aandacht te brengen:
- A0 en A1 poster;
- A4 baliestandaard met A6 ansichtkaarten;
- Digitale bestanden van posters in diverse formaten.
- Online communicatietools zoals banners voor website en social media pagina’s.
- Diverse social media berichten (Facebook en Instagram) om te kunnen delen via eigen sociale media pagina’s.
- Persberichten om uw deelname via lokale pers onder de aandacht te brengen.
- Een verslag van de kwantitatieve en kwalitatieve beoordelingen van de eigen klanten en een score ten opzichte van het branchegemiddelde.
- Voor de winnaars: POS pakket en online- en PR tools om behaalde resultaat onder de aandacht te brengen.
Planning
Deze wordt einde 2020 bekend via de nieuwsbrief van de Biowinkelvereniging en op de website van de awards.
Ronde 1: De consumentenreviews
Na de keuze voor de categorie en inschrijving van jouw winkel op www.biowinkelawards.nl, wordt deze toegevoegd aan het online platform. Hier wordt ook de vragenlijst van de gekozen categorie gekoppeld aan jouw winkel. Alle deelnemende winkels ontvangen vervolgens een POS-pakket en online pakket om hiermee de verkiezing zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen van jouw klanten.
Alle deelnemende winkels gaan dan zoveel mogelijk klanten motiveren een review achter te laten op www.biowinkelawards.nl.
Ronde 2: De vakjury
Na de sluitingsdatum voor de consumentenreviews worden alle reviews beoordeeld en geteld. Via het online platform kan de totaalscore berekend worden. Daarbij krijgen alle vragen dezelfde wegingsfactor. De 3 winkels in een categorie met de hoogste totaalbeoordeling (rapportcijfer van 1 tot 10) gaan door naar de volgende ronde.
In totaal gaan er 24 winkels door naar de volgende ronde als er voldoende deelnemers zijn per categorie.
Voor alle deelnemende winkels, dus ook de winkels die niet doorgaan naar de volgende ronde, wordt er een totaalrapport opgesteld met de resultaten per winkel en een vergelijking ten opzichte van het branchegemiddelde. Dit rapport ontvang je na de verkiezing via de mail.
De winnaars in een categorie ontvangen hiervan persoonlijk bericht. Ook wordt er dan een afspraak ingepland voor het bezoek van de vakjury. Deze data van de bezoeken zijn nog niet bekend.
Ronde 3: De finale
De vakjury bepaalt op basis van hun juryrapport welke winkel nummer 1, 2 of 3 in de categorie wordt. De prijsuitreiking vindt plaats op de winkelvloer. Alle winnende winkels ontvangen direct na de uitreiking een POS-pakket en online pakket waarmee ze hun prijs onder de aandacht kunnen brengen.
Analyse van de resultaten
Om betrouwbare resultaten te kunnen halen uit de consumentenreviews is voor de ontwikkeling van de vragenlijst op het online platform werken we samen met een professioneel marktonderzoeksbureau.
Na de sluitingsdatum van de consumentenreviews, worden een aantal controleslagen op de reviews uitgevoerd zoals een IP check, ontdubbeling en er wordt een check gedaan ten opzichte van het benodigd aantal reviews per deelnemende winkel.
Via het online platform worden de reviews per winkel omgezet naar 1 totaalscore op basis van een rapportcijfer. Alle vragen wegen even zwaar. Er vindt dus GEEN weging van de verschillende vragen plaats. Binnen een categorie gaan de 3 winkels met het hoogste totaalrapportcijfer door naar de volgende ronde.
Alle deelnemers ontvangen een analyse van alle reviews binnen hun winkel. Deze wordt afgezet ten opzichte van het totaalgemiddelde binnen deze categorie. Deelnemende winkels ontvangen een digitaal rapport van hun resultaten.
De prijzen
De winnaars ontvangen het volgende:
Nummer 1 in een categorie:
- Een geldbedrag.
- Een POS-pakket, een online pakket en een lokaal persbericht om te communiceren richting klanten en in het lokale verzorgingsgebied.
Nummer 2 in een categorie:
- Een geldbedrag.
- Een POS-pakket, een online pakket en een lokaal persbericht om te communiceren richting klanten en in het lokale verzorgingsgebied.
Nummer 3 in een categorie:
- Een geldbedrag.
- Een POS-pakket, een online pakket en een lokaal persbericht om te communiceren richting klanten en in het lokale verzorgingsgebied.
De vakjury
De vakjury wordt samengesteld met experts uit de branche en de betreffende categorie. Voor iedere categorie wordt een afzonderlijke vakjury samengesteld. Er zijn dus 8 verschillende vakjury’s. In ieder geval zal in iedere jury een afgevaardigde van de subsponsor van deze categorie plaatsnemen.